Hem

Vad vi gör

Hur vi jobbar

Vår historia

Vem vi är

Var vi finns

 

 

Vad vi gör - Vision & strategi

 

 


 

Hem

Vad vi gör

Vision & strategi

PBVU

Styrning & uppföljning

Den Goda Arbetsplatsen

Processfacilitering

Utveckling & utbildning

 

Hur vi jobbar

Vår historia

Vem vi är

Var vi finns

 

  

 

Utveckling av vision, strategi, affärsidé och mål

 

Då vi stödjer våra kunder i att utveckla vision, strategi, affärsidé och mål så utgår vi ifrån problemlösningsmetoden här nedan:

 

 

Vidare analyserar och strukturerar vi affärsidén utifrån verksamhetsidémodellen som illustreras nedan:

 


Utifrån den affärsidé som verksamheten har idag, och den som Ni önskar ha imorgon så utvecklas en strategi med syfte att stänga gapet mellan nuläget och framtida positionen. Strategin tacklar rot-orsakerna dvs. vi tillämpar en processmetodik som sållar bort symptom från orsaker. Följande figur illustrerar tankegången.

 

 

De nödvändiga åtgärderna som ingår i strategin strukturerar, kvantifieras och dokumenteras för att underlätta genomförandet.

 

Genomförande av strategin

 

Att hitta och beskriva den optimala strategin är inte tillnärmelsevis så svårt som att genomföra den.

 

Det är vår erfarenhet att företag generellt är mer eller mindre bra på att beskriva VAD de behöver göra men att kompetensen kring HUR ofta har brister. Tendensen hos ledare i vissa organisationer är en känsla av fullgjort arbete då strategin är dokumenterad men ännu ej iscensatt och genomförd. Vår roll som rådgivare/konsulter är ofta som mest kritisk vad gäller att överbrygga gapet mellan strategiskt tänkande och praktiskt genomförande.

 

Det är medarbetarna i företaget som levererar resultatet. Motiverade och engagerade medarbetare ger en mer produktiv, flexibel och utvecklingsinriktad organisation. För att säkerställa resultatet och genomförandet av strategin engagerar vi och tar till vara medarbetarnas kompetens och erfarenhet redan i analys-fasen av ett uppdrag. Därmed kan vi korta ner både analysfasen och genomförandefasen. Det är vår erfarenhet att resultatet i högre grad kan säkerställas men också att den förkortas och oftast är endast en tredjedel så lång som den annars skulle vara.

 

Vid genomförande av förändringar arbetar vi ofta enligt ett av tre scenarier.

Scenario 1:
Förändringsledaren arbetar 25% av sin tid med att stötta andra delar av verksamheten (med andra chefer) i förändrings- och effektiviseringsarbete.
75% av tiden läggs på ordinarie arbete och funktion i företaget.

Scenario 2:
Cheferna utbildas till förändringsledare och tillämpar sina kunskaper i sin egen roll för att effektivisera, uppfylla mål, styra och förbättra.

Scenario 3:
BSI & Partners agerar som förändringsledare.

Om Du behöver utveckla Din vision och strategi eller redan har gjort det men inte får dem genomförda och Du behöver stöd i detta arbete, kontakta oss på bsi@bsi.se.