Hem

Vad vi gör

Hur vi jobbar

Vår historia

Vem vi är

Var vi finns

 

 

Vad vi gör - Den Goda Arbetsplatsen

 

 


 

Hem

Vad vi gör

Vision & strategi

PBVU

Styrning & uppföljning

Den Goda Arbetsplatsen

Processfacilitering

Utveckling & utbildning

 

Hur vi jobbar

Vår historia

Vem vi är

Var vi finns

 

  

 

Den Goda Arbetsplatsen

 

Effektiviseringen av den egna verksamheten är en stor utmaning. I personalintensiva verksamheter finns de största effektiviseringspotentialerna inom medarbetarna. För att lyckas med målsättningarna är motiverade, engagerade medarbetare en nyckelfaktor. Det skapar varaktiga resultat, effektiva arbetsprocesser och nöjda kunder.


Engagerade och motiverade medarbetare är även avgörande för att vi ska kunna skapa varaktig lönsamhet i en vikande marknad. Tillika är det en förutsättning för att öka kapaciteten i att utveckla nya produkter med goda vinstmarginaler.

Engagerade och motiverade medarbetare skapas genom delaktighet, helhetssyn, lärande och ansvar. BSI & Partners har utvecklat en metod för att öka effektivitet, engagemang, kvalitet och lönsamhet vilken vi kallar "Den Goda Arbetsplatsen". Syftet är att skapa en effektiv verksamhetsutvecklingsmetod.

För att framgångsrikt genomföra en strategi och uppnå mål och vision måste den enskilde medarbetaren se och förstå sin roll i helheten. Förändringar sker först hos individen. Om individer inte förändrar sig lär inte heller någon förändring ske på enhets- eller företagsnivå. Därför måste vi jobba med individerna för att skapa varaktiga förändringar.


Nedanstående bild illustrerar den enskilde medarbetarens del i helheten.

 


Varje arbetsplats' ambition och situation är unik på grund av sammansättningen av individer. Därför utgår verksamhetsutvecklingsmetoden från den lokala arbetsplatsen eller teamet/laget. Det lokala resultatet skapar företagets totala resultat.

 

Det är därför av vikt att medarbetarna får insikt i den situation företaget befinner sig i och hur framtidsutsikterna ser ut. Tillika bör medarbetarna sätta sig in i strategin för att kunna tackla situationen och framtiden. Aktiviteterna och fokusområden för den närliggande perioden bör belysas och medvetandegöras. Handlingsplaner per enhet och individ bör göras.

 

Handlingsplaner på enbart enhetsnivå är av liten vikt. Som ovanstående resonemang beskriver är det individens förändring som är avgörande och därför skall handlingsplaner alltid ner på individnivå för att ha effekt.

 

Lokal effektivitet ger total effektivitet

 

I en serviceorganisation är det en förutsättning för effektivisering att medarbetarna/individerna känner sig ansvarliggjorda och därmed tar snabba, riktiga beslut till förmån för verksamheten. Det är medarbetarna som levererar resultatet i organisationen och kan verksamheten bäst i en serviceorganisation.

Verksamhetsutvecklingsmetoden "Den goda arbetsplatsen" baseras på att den arbetsplats där medarbetarna är som mest effektiva. Eftersom medarbetarna är individer och påverkas av vilken grupp de ingår i, så ligger lösningen till den "goda", mest effektiva arbetsplatsen hos medarbetarna själva. De bör först få insikt i varför "den goda arbetsplatsen" är relevant, enligt ovanstående resonemang, och varför detta är av vikt just nu i den situation organisationen befinner sig. Därefter skapar de en bild av vad som kännetecknar den goda arbetsplatsen för dem, läser av den mot hur det ser ut idag, och lägger handlingsplaner för att ta sig till den framtida bilden.

 

Av erfarenhet ser vi att fokusområden vanligtvis faller inom ledarskap, medarbetarskap, hälsa (mental och fysisk), kompetensförsörjning, arbetsprocesser och andra lokalt specifika områden.

 

Vidare beskrivning av genomförandet fås i samband med skräddarsydd process för företaget i fråga. Vanligtvis görs genomförandet med hjälp av ett antal förändringsledare eller processtödjare. Dessa förändringsledare är medarbetare från olika delar av organisationen som utbildats under 5-6 dagar av BSI & Partners. Kriteria för förändringsledare är av vikt då de inte får "ta över" ledar/chefsrollen.

 

Prioriteringar, "Den Goda Arbetsplatsen"

 

BSI & Partners erfarenheter visar att arbetsplatsens behov utvecklas vartefter respektive problemområde åtgärdats. Pyramiden illustrerar den generella behovsutvecklingen hos arbetsplatsens team.

 

 

Effekter av Den Goda Arbetsplatsen

 

Genom BSI & Partners arbete med Den Goda Arbetsplatsen har vi kunnat se följande effekter med denna metod:

Ökad frisknärvaro/minskad sjukfrånvaro
- Lägre kostnader


Förbättrad lönsamhet
- Lägre kostnader
- Högre intäkter


Ökad produktivitet
- Mer output per krona


Förbättrad innovationsförmåga
- Framtida intäktskällor


Förbättrat genomförande och högre resultatuppfyllnadsgrad


Förbättrat medarbetarklimat
- Ökad produktivitet
- Mer output per krona


Kvalitetsförbättringar, "göra rätt från början"
- Minskade kostnader i form av
-->Reklamationer/Reparationer
-->Kundklagomål
-->(Teknisk) Support

Det är vår erfarenhet att metoden Den Goda Arbetsplatsen är ett effektivt verktyg för att utveckla verksamheter då det är:

Ett helhetsgrepp.
- Det räcker inte med punktinsatser inom t.ex. ledarskap, kompetens, rehabilitering, hälsobokslut etc.


Individuell insikt/förändring ger bestående resultat.


Frigör potential hos medarbetaren.

Förankrad och anpassad till företagets verksamhet, affärsidé, vision och strategi.

Kompetens för att vidareutveckla organisationen överförs konsekvent från BSI & Partners till medarbetarna.